Kom igång med din träning


Som en inledning på det nya året tänkte jag att ett nytt inlägg vore på sin plats och vad är då bättre än lite hederlig träningsmotivation.

 

Webp.net-resizeimage

 

Kom igång med din träning

Har du funderat på att börja träna men inte tidigare kommit till skott? Då ska du börja nu. Förutom en myriad av rent kroppsliga hälsofördelar blir du också gladare och piggare. Men låt oss komma till haken direkt, för det finns alltid en sådan och i det här fallet stavas den motivation, vilket kortfattat kan beskrivas som ett samband mellan arbete och belöning, dvs i vilken utsträckning vi måste anstränga oss för att uppnå en given belöning och om vi upplever att denna belöning motsvarar det arbete vi måste lägga ner. Man brukar ofta skilja på inre och yttre motivation där den förstnämnda handlar om att man har ett driv att göra något enkom för att man mår bra av det och den sistnämnda om att drivet är kopplat till yttre vinster. Jag tänker att dessa ofta går in i varandra, jämför t ex att träna för att bli på bättre humör med att träna för att få fram sexpacket, i båda fallen kan man också tänka sig överlappande sekundära vinster på det motsatta området. Hursomhelst ämnar jag inte fördjupa mig allt för mycket i saken i det här inlägget, då det snabbt går att snöa in sig på olika aspekter av belöning om man är lagt åt det hållet.

Det finns många typer av belöningar varav vissa erhålles fort och med relativt låg ansträngning, medan andra kräver en längre tids idogt arbete. Jämför till exempel att frossa i godis och chips en lördagkväll, med att ligga på konstant kaloriunderskott i månader. Drastiskt men tydligt. Den omedelbara tillfredsställelsen vid det förstnämnda är dock ganska kortvarig, jämfört med att bli på bättre humör varje gång man efter avslutad viktnedgång påminns om sin hälsosammare och friskare kropp. En del belöningar är kopplade till basala behov såsom mat och fortplantning, medan andra kan vara till exempel träning, social samvaro och mer eller mindre komplexa inre behov.

Träning kräver en del ansträngning men ger också en hel del tillbaka. Det talas ofta om att träningen ska vara rolig och njutbar medan den utförs, vilket jag tycker är en sanning med modifikation. Givetvis kan många aktiviteter vara både jobbiga och roliga att utföra samtidigt, såsom lekar och spel i olika former – sporter (fotboll/innebandy osv), gruppträning, hinderbanor med mera, medan andra träningsformer – ofta individuella sådana – kanske inte alltid är roliga på samma sätt i stunden men där resultaten efter passen och på sikt är njutbara, t ex styrketräning, löpning. Det är givetvis individuellt vad man tycker om att göra och det är egentligen strunt samma, bara man hittar något form av motion man gillar och kan utföra med någorlunda regelbundenhet.

Och om du läser det här och av olika anledningar inte kan, vill eller orkar träna så är det såklart helt okej. Jag är ingen hälsofascist, utan vill bara inspirera de som känner sig manade att komma igång.

Om jag ska ta mig själv som exempel, tycker jag om pressa mina gränser. Jag får njutning av att klara fler repetitioner i någon övning på gymmet eller förbättra mina tider på löppassen. Men det kräver också att jag de flesta pass har hyfsad koll på vad jag ska göra på gymmet den dagen och har någon slags planering även över ett längre perspektiv. Att gå till gymmet och planlöst dra i lite maskiner skulle jag tycka var skittråkigt. Att ha struktur och mål med det jag gör är viktigt, fastän jag inte alltid definierar målen mer än att bli starkare och snabbare, vilket trots allt räcker rätt långt för motivationen.

Nedan följer ett par tips för att hjälpa motivationen på traven och komma igång med träningen.

 

Tips 1 – Skriv ner ditt träningspass.

När jag styrketränar eller springer har jag i åratal skrivit ner och loggat pass, vilket hjälper mig att hålla koll på att det går framåt och är en viktig motivationsfaktor i min träning. För närvarande gör jag dock inte det men när jag stagnerar i träningen brukar jag ta upp den goda vanan igen. Jag tycker om det långsiktiga slitet, att det sakta men säkert rör sig i rätt riktning. Det gör det givetvis inte alltid och då får man revidera det man håller på med, men det är i varje fall ansatsen.

 

Tips 2 – Man behöver inte alltid vara peppad

De dagarna du av olika anledningar inte känner för att gå till gymmet, oavsett om det beror på trötthet eller brist på motivation är utmärkta tillfällen att tillämpa det här tipset. Ingen har lust att träna alltid och i perioder kan man sakna lusten helt och träningen känns motig, men gör det inte motigare än vad det är. Acceptera att det tar emot och låt det göra det – och sedan går du iväg till gymmet och kör ditt pass ändå. Förstora inte det jobbiga eller sopa det under mattan, utan bara låt det vara där samtidigt som du kliver rakt igenom det utan några större åtbörder; en stoisk grundval i tillvaron. Lättare sagt än gjort ibland, men ett gediget rättesnöre. Dessutom kommer du garanterat att känna dig nöjd efteråt.

 

Tips 3 – Det behöver inte bli perfekt

Det är inte alla som lider av det här, men har man problem med tvångsmässighet och perfektionism, kan det vara på sin plats att påminna om träningen inte behöver bli perfekt. Istället för en rigid fokus på att du måste nå ett visst mål, prova att vara flexibel när du känner att passet eller träningen i stort inte riktigt blir som du tänkt dig. Försök att se träningen i ett större perspektiv och tillåt dig något lösare tyglar.

 

Tips 4 – Träna regelbundet

Det behöver inte träna exakt samma dagar och pass varje vecka men att du kommer i väg någorlunda regelbundet är viktigt för att träningen ska bli en vana. Dessutom tror jag att det ibland krävs lite tid för att man ska börja uppskatta träningens effekter på både kropp och hjärna.

 

IMG_20200103_202805

Ett par schyssta löppskor är ett motiverande inslag i löpträningen. Här mina trotjänare Saucony Zealot. 

 

Tips 5 – Utrustning

Att köpa nya träningskläder/skor samt annan eventuell utrustning som träningsklockor, bälten och liknande som man trivs med, kan vara en viktig motivationsfaktor för att komma igång med träningen och hålla suget uppe. Det är sällan ett måste, men det kan kännas trevligt att periodvis uppdatera sin träningsutstyrsel en aning.

Sådär, det var förhoppningsvis lite hjälp på traven med att komma igång och röra på sig regelbundet. Jag hittade också ett gammalt inlägg på bloggen som delvis tangerar området:

https://traningochnutrition.wordpress.com/2014/12/30/olika-satt-att-oka-prestation-och-motivation-vid-traning/

Slutligen tror jag det är bra att fråga sig varför man vill komma igång med träningen. Oavsett om anledningen stavas en starkare/snyggare kropp, bli mer hälsosam i allmänhet, piggare och på bättre humör eller en kombination av dessa så kommer det att det förtydliga dina mål och hjälpa dig att förstå dina drivkrafter.

Det var allt för idag. Må väl 💪

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s