Gå ner i vikt genom att äta choklad


OBS LÄS DET HÄR FÖRST (28/5-15):

Det har i efterhand visat sig att studien som jag skriver om i det här inlägget var en kupp som gjordes i syfte att synliggöra slentrianmässig rapportering i media om kost och hälsa. Studien utfördes som jag beskriver nedan men man gjorde medvetet dålig forskning.

http://io9.com/i-fooled-millions-into-thinking-chocolate-helps-weight-1707251800

Jag gick in på svagheterna med studien när jag skrev inlägget i diskussionsdelen längre ner.

Jag låter också artikeln vara kvar som referens.

———————————————————————————————————————

Idag tänkte jag skriva lite om en ny studie som kom i dagarna och som väckt en del uppmärksamhet.

Studien: ”Chocolate with high cocoa content as a weight-loss accelerator” (numera bortplockad)

Bakgrund – choklad och hälsa

Choklad görs av kakaobönor som växer på kakaoträd i de varmare delarna av världen. Bönorna rostas och krossas och mals sedan till en kakaomassa som man gör choklad av. Det finns i dag en mängd olika sorters choklad att välja på, där mängden socker och kakaomassa varierar.

Kakao innehåller en hög andel nyttiga ämnen som ingår under kategorin polyfenoler och som finns i riklig mängd i många växter och således i det vi kallar ”frukt och grönt” (1). Polyfenoler är också vår största källa till antioxidanter i kosten och kan vidare delas in i undergrupperna flavonoider och isoflavonoider som i sin tur består av undergrupper av fler ämnen (3).

Kakao är faktiskt ett livsmedel som tillsammans med bland annat nötter, bär och en del grönsaker också toppar listan över mängd polyfenoler i vår kost (4).

Polyfenoler har visar sig ha en mängd intressanta hälsoeffekter, såsom minskad oxidativ stress, inflammation, samt lägre blodtryck och det finns också starka bevis för de kan bidra till att minska risken för flera sjukdomar såsom hjärt-kärlsjukdom, cancer och diabetes (2, 3, 5).

Bakgrund – choklad och mättnad

Förutom ovan nämnda hälsosamma effekter finns det också en del rön om att choklad kan reglera hunger och mättnad. I en studie såg man att mörk choklad mättade bättre än mjölkchoklad och ledde till ett lägre matintag vid nästkommande måltid (6).

I en annan studie såg man att kvinnor som bara fick lukta på mörk choklad fick en ökad mättnadsrespons som också korrelerade negativt med hungerhormonet ghrelin (7). Mörk choklad har en intensiv smak och man har också sett att intensiva smaker kan öka mättnad jämfört med mindre intensiva smaker (8).

Studien

Studien gick ut på att undersöka effekten av choklad på hälsa och viktreglering hos människor under 3 veckor.

Forskarna rekryterade ett antal människor i åldern 19-67 med genomsnittligt BMI på 26, till tre grupper:

1) Lågkolhydratskost

2) Lågkolhydratskost + choklad

3) Kontrollgrupp

Deltagarna fick inga restriktioner kring mängden kalorier man skulle äta utan ombeds i grupp 1 och 2 helt enkelt att äta lågkolhydratskost, med tillägget att grupp 2 även fick äta 42 gram mörk choklad per dag. Grupp tre ombads äta som vanligt.

Studiedeltagarna ombads mäta ketonnivåer med ketonstickor. De skulle också föra dagbok över sitt mentala mående under studiens gång. Man kollade också deras BMI, vikt och gjorde blodprov för att studera effekten av kostuppläggen på kolesterol och leverfunktion.

Resultat

Vad man såg var att gruppen som åt lågkolhydratskost och choklad sammanlagt gick ner mer i vikt än gruppen som åt lågkolhydratskost men inte åt choklad, samt kontrollgruppen.

chocolateweight

Gruppen som åt lågkolhydratskost och choklad tappade mest i vikt

Man såg också att gruppen som åt choklad hade högre nivåer av ketoner i blodet jämfört med gruppen som åt lågkolhydratskost men inte choklad, vilket tyder på att chokladgruppen följde dieten bättre.

Chokladgruppen hade också lägre triglycerider och LDL-kolesterol (det ”dåliga”) och bättre levervärden jämfört med gruppen som åt lågkolhydratskost men inte choklad. Chokladgruppen mådde genom studien också bättre än de två andra grupperna, med mindre känsla av utmattning och trötthet.

Sammanfattning och diskussion

Först och främst är det ett problem att man inte nämner hur många studiedeltagare som deltog i studien, vilket är högst relevant information.

Jag mejlade huvudförfattaren till studien, Johannes Bohannon och frågade om antalet studiedeltagare och fick ett snabbt svar:

Hello, Jens! It is a small n:16 subjects. This is the pilot study for a larger study, that we plan to publish next”.

Chokladgruppen hade bara fem studiedeltagare, lågkolhydratsgruppen som inte fick choklad hade fyra och kontrollgruppen sju.

Man kontrollerade inte heller kalorier på något sätt i studien, vare sig med kostenkäter eller med färdiglagade måltider vilket är något jag sett en del reagerat på. Samtidigt måste man förstå att det förmodligen var helt medvetet från forskarnas sida eftersom man ville se vilken effekten blev när människor fick klara sig själva efter att ha randomiserats in i en studiegrupp. I verkligheten kan man ju inte ge alla människor dagliga matlådor och uppskatta deras kaloriintag.

Vad jag försöker komma till är att kombinationen av så få studiedeltagare och ingen kostkontroll gör att studien tyvärr nära på blir omöjlig att dra någon som helst slutsats ifrån. Det blir för mycket tillfälligheter och individuella skillnader vilket gör att det inte går att få fram tillförlitliga och representativa resultat. Däremot kan man ju spekulera och som den gode Bohannon skrev så var det här en pilotstudie inför en större studie.

Den ska bli intressant att se, men de här resultaten går inte att dra slutsatser ifrån.

Jag har dock redan spekulerat lite i inledningen av artikeln och lyft fram rön kring kakao och mättnad. En annan sak som kanske kan påverka är effekten av att ha en ”morot” att jaga; att veta att man får äta en chokladruta  på kvällen kanske gör att man följer en diet bättre. Kanske kopplat till det såg man också att chokladgruppen hade högst ketonnivåer vilket kanske optimerade mättnad.

Annonser

2 responses to “Gå ner i vikt genom att äta choklad

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s