Citrullinmalat förbättrar överkroppsstyrka hos tränade män


Bakgrund

Citrullinmalat är ett kosttillskott som används av en del tränande personer och ingår också ofta som ingrediens i olika blandtillskott. Man har i tidigare studier sett en del positiva effekter av citrullinmalat t ex på uthållighet vid konditionsträning med mekanismer relaterat till ökat blodflöde och förbättrad energiproduktion, men studier på styrketräning är få.

I en ny studie (1) tittade man närmare på effekten av citrullinmalat vid intensiv styrketräning.

Studien

Studiedeltagarna bestod av unga tränade män och tränade i det här fallet innebar att de styrketränat regelbundet minst ett år samt kunde göra minst tio strikta chins med kroppsvikt.

Man fick vid två olika tillfällen inta antingen citrullinmalat (8 gram) eller placebo sextio minuter innan ett träningspass. Man kontrollerade också för vad studiedeltagarna ätit med kostenkäter.

Träningen bestod av tre övningar med tre set per övning:

* Pull-ups (pronerade)

* Chin-ups (supinerade)

* Armhävningar

Alla set skulle göras till failure med tre minuters vila mellan seten.

Resultat

Vad man såg var att studiedeltagarna när de fick citrullinmalat innan träningspasset totalt sett gjorde några fler repetitioner för både pull-ups, chin-ups samt armhävningar.

citrulline1

Citrullinmalat ökade antalet repetitioner för pullups (pronerat grepp – handryggen mot kroppen)…

citrulline2

Antal chins (supinerat grepp – handflatan mot kroppen)…

citrulline3

Samt antal armhävningar

Dock sågs ingen signifikant skillnad mellan antal reps för de individuella seten mellan grupperna. Men totalt set fick man alltså ihop fler repetitioner i alla övningar när man fick citrullinmalat innan passet.

Man mätte också laktatnivåer (”mjölksyra”), samt puls där man inte såg någon signifikant skillnad mellan grupperna. En liten minskning av diastoliskt blodtryck sågs när man fick citrullinmalat.

Sammanfattning:

Man i en tidigare studie på styrketräning sett liknande resultat med samma mängd citrullinmalat (8 gram). Man tror att effekterna kanske kan bero på effekter av citrullinmalat på kväveoxid vilket är viktigt för en mängd effekter såsom ökat blodflöde och cellandning.

Citrullinmalat förbättrade alltså sammanfattningsvis prestation vid intensiv styrketräning för överkroppen. Det var inga stora effekter men det är det sällan med kosttillskott. En rekommendation i den här kontexten är 8 gram en timme innan styrketräning.

Man har inte sett några akuta negativa effekter av citrullin hos vare sig råttor (2) eller människor (3) (även i högre doser än de man fick i den här studien), men långtidssäkerhet är svårt att säga något närmare om. Dock tyder mycket på att det är ofarligt och kanske kan vara ett intressant tillskott för tränande personer.

Referenser:

1) Wax, B et al. Effects of supplemental citrulline-malate ingestion on blood lactate, cardiovascular dynamic, and resistance exercise performance in trained males. Journal of dietary supplements 2015.

2) Giannesini, B et al. Citrulline malate supplementation increases muscle efficiency in rat skeletal muscle. European journal of pharmacology 2011.

3) Moinard, C et al. Dose-ranging effects of citrulline administration on plasma amino acids and hormonal patterns in healthy subjects: the Citrudose pharmacokinetic study. British journal of nutrition 2008.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s