Hälsoeffekter av styrketräning


När man talar om hälsoeffekter av träning lyfter man ofta fram konditionsträning där det gjorts många studier och som visar på robusta positiva effekter både på kropp och hjärna.

Men även styrketräning är hälsosamt och vid sidan om att stärka upp kroppens ligament, skelett och muskler med mera minskar styrketräning också det som kallas oxidativ stress.

Vad är oxidativ stress?

När syre omsätts i kroppen, t ex vid syrekrävande aktivitet som träning där vi flåsar mer än vanligt bildas något som kallas fria radikaler i musklernas mitokondrier, våra energifabriker där det vi äter tillsammans med syret vi andas in slutligen bildar kroppens energivaluta, ATP. Den här sistnämnda bokstavskombinationen används som energi i alla möjliga processer i kroppens celler hela tiden och förbrukas även i hög grad vid träning.

När ATP skapas i våra mitokondrier bildas det dock även alltid ofrånkomligt en liten mängd skadliga ämnen, så kallade fria radikaler. Dessa ämnen kan skada våra celler genom att bråka med fetter och proteiner och vår arvsmassa, DNA.

Oxidativ stress är när mängden fria radikaler överstiger kroppens förmåga att ta hand om dessa och är starkt implikerat i uppkomsten av en mängd sjukdomar, från cancer till hjärnsjukdomar. Man tror också att oxidativ stress starkt påverkar vårt åldrande.

Därför behöver vi antioxidanter som kan neutralisera dessa fria radikaler så att de inte skadar oss och således minska den oxidativa stressen. Kroppen har egna antioxidantsystem, vilka man vet kan uppregleras t ex av konditionsträning. Antioxidanter finns också i maten, exempelvis i form av vitamin A, C och E.

I en ny studie (1) tittade man närmare specifikt på oxidativ stress vid styrketräning.

Styrketräning och oxidativ stress

Ett gäng otränade unga män delades in i tre olika grupper varav två styrketränade och en grupp rullade tummarna. De två styrketränande grupperna i sin tur bestod av en grupp som tränade högintensiv styrketräning (85-90% av 1RM) och en som tränade medelhårt (65-70% av 1RM). Man utförde helkroppspass tre gånger i veckan.

Forskarna uppmätte två olika kroppsegna antioxidanter i blodet hos studiedeltagarna, SOD och GPX, samt en markör för oxidativ stress, MDA.

oxidative stress

HR är gruppen som tränade högintensivt, MR gruppen som tränade medelintensivt och Con kontrollgruppen.

Som vi ser i bilden ovan ökade nivåerna av de båda kroppsegna antioxidanterna (de första två graferna) i de tränande grupperna och mängden oxidativ stress minskade (sista grafen). Ingen  signifikant skillnad sågs för kontrollgruppen.

Man har i ett fåtal tidigare studier sett rätt blandade resultat på oxidativ stress av styrketräning, där man både sett minskningar eller ingen skillnad t ex hos medelålders och äldre personer. Dessutom har man även i enstaka fall sett ökningar hos personer som tränar hårt i kortare perioder. Hos tränade personer har man dock ofta sett att mängden oxidativ stress inte ökar trots hård träning, vilket visar på att kroppens förmåga att ta hand om de fria radikalerna förbättras med träning.

Dessa skillnader i olika studieresultat beror förmodligen på en mängd faktorer som ålder, hur ofta och hårt man tränar och det övriga livet med stress, kost och återhämtning. Om man ständigt ligger över gränsen och tröttar ut sig lite för mycket för ofta, kan den oxidativa stressen mycket väl öka, så det handlar troligtvis om balans och en tillräcklig träningsstimulus, d v s vettig träning och lagom ofta.

Sammanfattningsvis tyder mycket på att styrketräning kan minska den dåliga oxidativa stressen och det är kul att se fler studier på styrketräning och hälsa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s