Alkohol och testosteron


Såhär här dagen före nyårsafton tyckte jag att det kunde vara på sin plats att skriva ett litet inlägg om effekter av alkohol i kroppen.

Jag kommer i det här inlägget att tala om lite blandade effekter av alkohol på hormonnivåer relaterat till allmän hälsa och träning.

Man har sett att alkohol påverkar testosteronnivåer negativt hos män (1, 2), men inte akut utan efter etanolen börjar gå ur kroppen – med andra ord det vi kallar för bakfylla som inträffar kring 10 + timmar beroende på mängd alkohol.

I en studie (1) fick unga män (19-25 år) dricka en relativt stor mängd alkohol som motsvarar kring 6 halvliters starköl. Sedan mätte man testosteronnivåer med början från 4 och upp till 20 timmar efteråt. Deltagarna utgjorde sin egen kontrollgrupp och deltog således både i etanol- och placebogruppen.

alcoholtestosterone

Alkohol sänker testosteronnivåer hos män.

Resultaten visar att alkoholmängderna inte påverkades signifikant jämfört med placebo under själva berusningen. Däremot minskade de kraftigt när bakfyllan vidtog och mer än halverades i konkreta termer från 18,2 nmol/L ner till 8,3 nmol/L som ligger kring gränsen till medicinska bristnivåer.

Vidare:”…In addition, the decrease seemed to correlate with the intensity of the hangover.”

Låga testosteronnivåer korrelerade alltså med hur svår bakfyllan var.

I en annan studie fick unga män dricka samma mängd alkohol och där såg man en mindre men signifikant sänkning av testosteron efter 10+ timmar samtidigt som man såg en ökning av kortisolnivåer. Båda sammanfaller med
”bakfylla”, men effekten på hormonnivåer och skillnader i dessa kan sannolikt påverkas av en mängd faktorer såsom sömn och kost.

Dricker män akut en mindre mängd alkohol (och kanske undviker någon märkbar berusning/bakfylla) ökar istället testosteronnivåer lite (7). Mängderna som intogs i studien ifråga var dock endast 0,5 gram/kg vilket motsvarar närmare två stora starköl för en normalvuxen man.

Något intressant att nämna också är att kvinnors testosteronnivåer till skillnad från mäns, istället ökar av alkoholintag. (8, 9, 10, 11). Det finns alltså en väsentlig skillnad på hur vi svarar på alkohol mellan könen i hormonell mening. Man tror att mekanismen beror på att alkohol leder till en minskad oxidation av testosteron (mer blir kvar…) och en ökad omvandling av förstadie-hormonet androstendion till testosteron (…och mer kommer till). Testosteron är också en flera gånger mer potent androgen än androstendion (10).

För de som vill ha överkurs handlar det om ett enzym (17beta-HSD) som konverterar androstendion till testosteron i steroidsyntesen och påverkan av etanoloxidation på oxidativa/reduktiva processer som direkt reglerar aktiviteten ovan nämnda enzym, ie NADH/NAD-kvoten (se bild).

Steroid_Hormone_Pathway_Testosterone_op_800x778

Vad gäller mäns testosteronnivåer förefaller det vara så att intag av små mängder alkohol via mekanismen som jag beskrev för kvinnor ovan, ökar nivåer av testosteron men större mängder minskar själva testosteronsyntesen i testiklarna, vilket resulterar i en netto minskning av testosteronnivåer i blodet. Anledningen att testosterosyntesen minskar hos män beror dock inte på en minskning av hypofyshormon som luteiniserande hormon (som stimulerar testosteronsyntes) utan sannolikt på alkoholens effekt på testiklarna.

Den här ökningen av testosteronnivåer hos kvinnor har också teoretiserats påverka kvinnors sexlust i positiv mening när de dricker alkohol (11), men det är sannolikt bara en delförklaring då även östrogen påverkar sexlust. En annan förklaring är att både män och kvinnor handlar lite mer obundet när man inmundigat alkohol. Dock försämras mäns potens och förmåga till älskog vid berusning.

Alkohol och träning
Det har även gjorts en del studier på alkohol efter träning där man både inte sett någon påverkan på testosteronnivåer efter styrketräning (3), men sänkta testosteronnivåer efter hård konditionsträning (4). Så typen av träning hur mycket man tar ut sig spelar sannolikt in. Man drack dock olika mycket i studierna ovan – 0,83 gram/kg i styrketräningsstudien och 1,5 gram/kg i konditionsträningsstudien. Mängder spelar alltså roll.

alcoholexercise1

I en annan studie såg man även att kring 1 gram/kg alkohol efter styrketräning signifikant ökade mängderna av testosteron i blodet (5). Men, det är inte säkert att det här automatiskt är bra, då det också kan tyda på ett försämrat upptag i t ex muskler där vi vill ha testosteronet för att stimulera anabola processer. I råttstudier har man nämligen sett att ett högt alkoholintag över en period på drygt 6 veckor minskade uttryck av androgen-receptorn (som testosteron binder till), särskilt i de explosiva typ 2-muskelfibrerna (6). Vanligtvis ökar träning mängden androgen-receptorer i musklerna.

Det sagt är det jättesvårt att dra några vettiga slutsatser baserat på ovan nämnda råttstudie då gnagarna fick 35% av sin kost som alkohol, vilket snarare pekar åt forskning på kronisk alkoholism där man sett negativ påverkan på muskelfunktion. Det är väldigt stor skillnad på enstaka alkoholintag och mycket alkohol över längre perioder.

Sammanfattning

Så där, det var en liten kort genomgång av alkoholens effekter på testosteronnivåer. Klart är att större alkoholintag sänker mängden testosteron hos män, inte akut men när man är bakfull. Mindre mängder alkohol ökar samtidigt testosteronnivåer hos män och skillnaden mellan ökning och sänkning beror på effekter på metabolism i mindre mängder och syntes i större mängder.

Hos kvinnor ökar alkohol istället testosteronnivåer och kortisolnivåer ökar hos både män och kvinnor både vid större alkoholintag och ”dagen efter”. Ofta brukar folk må bättre framåt kvällen nästkommande dag om man hade mycket roligt dagen innan vilket sannolikt handlar om att man fått i sig onyttig mat och vilat och bland annat kortisolnivåer normaliserats. Alkohol påverkar även en mängd neurotransmittorer och orsakar brist på både vätska och vitaminer, samt bryts även ner till giftiga metaboliter som acetaldehyd som kan ge svettningar och hög puls, särskilt i ett tidigt skede när alkoholen går ur kroppen om man är vaken då.

Men det är ett på tok för stort område att sammanfatta i ett enskilt inlägg.

Referenser

1) Ylikahri R et al. Letter: Hangover and testosterone. British medical journal 1974

2) Välimäki, M et al The pulsatile secretion of gonadotropins and growth hormone, and the biological activity of luteinizing hormone in men acutely intoxicated with ethanol. Alcoholism, clinical and experimental research.

3) Koziris L P et al Effect of acute postexercise ethanol intoxication on the neuroendocrine response to resistance exercise. Journal of applied physiology 2000.

4) Heikkonen E et al The combined effect of alcohol and physical exercise on serum testosterone, luteinizing hormone, and cortisol in males. Alcoholism, clinical and experimental research.

5) Vingren J L et al Postresistance exercise ethanol ingestion and acute testosterone bioavailability. Medicine and science in sports and exercise 2013.

6) Vingren J L et al Chronic alcohol intake, resistance training, and muscle androgen receptor content. Medicine and science in sports and exercise 2005.

7) Sarkola T, Eriksson C J. Testosterone increases in men after a low dose of alcohol. Alcoholism, clinical and experimental research 2003.

8) Frias J et al Effects of acute alcohol intoxication on pituitary-gonadal axis hormones, pituitary-adrenal axis hormones, beta-endorphin and prolactin in human adolescents of both sexes. Life sciences 2000

9) Karila T et al High doses of alcohol increase urinary testosterone-to-epitestosterone ratio in females. Journal of chromatography 1996.

10) Sarkola T et al Acute effects of alcohol on androgens in premenopausal women. Alcohol and alcoholism 2000.

11) Eriksson C P J et al Sex hormone response to alcohol. Nature 1994.

Annonser

One response to “Alkohol och testosteron

  1. Pingback: Måttligt alkoholintag påverkar inte muskeluppbyggnad | Träning och nutrition·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s