Klientuppdatering.


Godkväll,

Det var ett litet tag sedan mitt förra inlägg. Det kommer snart en ny artikel och under tiden tänkte jag lägga ut en klientuppdatering.

H gick ner från cirka 75 kg till 55 kg på 5 månader med hjälp av mitt upplägg som innebar en del modifieringar i kosten och har gett henne nyförvärvad kunskap som gör att hon vet hur hur hon i framtiden ska behålla sin vikt eller ändra den upp eller ner efter tycke.  Hon är 25 år gammal och var trött på att se ut som hon gjorde tidigare. Hon gjorde slag i saken och tappade 20 kg. Det är inte det lättaste man kan göra men det behöver inte vara jättesvårt heller. Det finns en bild av att det är snudd på outhärdligt att gå ner i vikt, vilket måste sägas vara något av en myt. Med ett bra kost (och tränings)- upplägg är det hanterbart och ibland till och med njutbart.

En viktnedgång handlar dessutom inte bara om estetik utan även om hälsa och efter en viss gräns är inte övervikt hälsosamt. Särskilt som den ofta kommer med stillasittande och kanske inte de bästa matvanorna.

Såhär såg H ut före:

Hannahbloggföre

 

Och såhär såg hon ut efter:

Hannahbloggefter

Hannahbloggefter2

Det första steget till en förändring, oavsett vilken slags förändring det är, är att tro på att det är möjligt. Och det handlar inte om att i teorin veta att något är möjligt, utan att verkligen känna och inse att just du kan göra det du inte ännu införlivat i din nuvarande världsbild.

Nästa steg är resan. Och många hävdar att resan är själva målet och det ligger mycket i det. Det är att vara på väg som är poängen, att se förändringar, märka hur man sakta ändras, hur man får bättre självförtroende av att man klarar av någonting man inte trodde sig klara av och dessa ständiga små förbättringar ökar i sig motivationen att ta sig vidare.

Det låter oerhört klyschigt, men det är så långt ifrån en klyscha som man kan komma för en person som är uppe i sin egen resa och spränger barriärer. Oavsett vilka de är.

Vi behöver ständiga utmaningar i livet och vi växer av dem. Att t ex gå ner i vikt handlar inte bara om att man lyckats gå ner i vikt, utan om att man visat för sig själv och andra att man kunde. Och kunde man göra det, ökar självförtroendet även på andra områden.

Det är så jag även ser på träning överhuvudtaget. Det ger karaktär och fostrar disciplin. Även på andra områden i livet. Att få upp en svintung repetition i bänkpress eller marklyft gör det flesta andra små stressmomenten i vardagen väldigt små.  Och det fostrar en attityd om att kunna arbeta hårt för att nå mål. Det minskar dina stressnivåer, gör dig piggare och gladare.  Det ger någonting att balansera vardagen mot, att övervinna, att respektera.

Träning ger dig kunskap om dig själv och är ett kraftfullt verktyg för självförändring. Respektera den tunga skivstången och vikten på den, men respektera också din bedrift när du fått upp vikten du aldrig tidigare fått upp.

Avslutningsvis kommer här en text av skriven av Henry Rollins, som jag tycker är passande i sammanhanget:

http://www.oldtimestrongman.com/strength-articles/iron-henry-rollins

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s