Min berättelse


Jag tänkte ta tillfället i akt att berätta lite om mig själv, min bakgrund inom kost och träning och hur det ser ut idag.

Jag har alltid idrottat mycket och började spela fotboll redan när jag var 7 år gammal, något som pågick i 5 år ungefär. Sedan tränade jag tennis ett par år och spelade även från och till squash, badminton, bordtennis etc. Sedan lades träningen på is och jag började istället styrketräna när jag gick på gymnasiet. Jag vill minnas att jag gick upp 15 kg på 2 månader en period och det var ju tyvärr mestadels fett. Men det kändes intressant att kunna påverka kroppens utformning om man är beslutsam.

Jag har också alltid tränat mycket konditionsträning i form av framförallt löpning och cykling. Men ett par år sedan fick jag problem med ländryggen efter att ha sprungit på löpband med sannolikt ett par ganska nötta skor en hel vinter och fick snällt lägga löpningen på hyllan. Jag har fortfarande inte återupptagit den, men planerna finns där och nu när våren kommit börjar jag bli sugen på allvar. Det finns få saker som ger mig sådan frihetskänsla, pepp, ro i sinnet och får tankarna att klarna, som löpning i skog och terräng.

Jag har som sagt tränat styrketräning under väldigt många år nu men aldrig ”seriöst”, utan mest harvat med samma vikter år ut och år in och trott att jag vetat vad jag gjorde. Jag hade tidigare dålig koll på kost och träning och mina försök till deff var milt uttryckt bristfälliga. För ett par 5-7 år sedan började jag träna mer på det stora hela och körde ofta 3-4 konditionspass i veckan tillsammans med 3 styrketräningspass. Jag körde också ofta passen tillsammans för att spara tid och hade en god kondition. Dock fick jag inte samma styrkeutveckling och det där sista fettet på magen vägrade släppa.

Några år sedan började jag intressera mig för att faktiskt få något slags resultat av styrketräningen och helt enkelt få en snyggare kropp. Jag hade vid den tiden trots allt läst mängder med information, studier osv och visste vad som krävdes men konditionsträningen hade alltid fått förtur. När jag tog ett avbrott från löpningen, satsade jag istället på styrketräningen för en gångs skull och ville se hur jag kunde förändra min kroppsform. Konditionsträningen under den här perioden och framåt har varit mindre frekvent men ändå ofta ett pass i veckan på crosstrainer, alternativt intervaller vilket är en stor skillnad till hur jag tränat tidigare; t ex flera mil löpning i veckan. Att springa mycket är skönt på alla sätt och vis men hindrar också muskeltillväxt.

Första anhalten var vilket träningsschema jag skulle ha; det är en djungel minst sagt. Men jag visste ändå en del om styrketräning och kunde lättare sålla mellan olika upplägg. I åratal hade jag tränat efter en klassisk split, där man tränar varje muskelgrupp en gång i veckan. Nu gav jag mig istället på halvkroppspass och helkroppspass och upptäckte att jag fick mycket bättre resultat än någonsin tidigare. Jag intensifierade också mitt intresse för kost och nutrition och började läsa mer studier än tidigare. Något som gjort att jag år efter år blivit allt mer kunnig, samt rent konkret gjort att jag blivit lite bättre på att tappa fett och lägga på mig muskler. En socionomexamen och intresse för kostsociologi gjorde det också mycket lättare att förstå sig på vetenskaplig metodik och hur man ska tolka olika aspekter av studier. Jag har för övrigt också läst upp till B-nivå i psykologi och skrivit tillhörande uppsats. Jag har planer på att skriva även C-uppsats snarast; kanske inom något kostrelaterat.

Nu i dag, tränar jag ofta tung styrketräning och älskar att ta i maximalt på gymmet. Eftersom jag tränar med så hög intensitet skulle det aldrig fungera att träna mer än kring 4-5 dagar i veckan. Jag har varit uppe på 6 dagar nu i vår och började känna mig rejält sliten och smått övertränad och kände mig aldrig utvilad. Jag kör ofta också ett hårt konditionspass i veckan, både för att jag mår bra av det mentalt och för att jag vill hålla konditionen uppe. För tillfället blir det c:a 3 styrketräningpass och något konditionspass, där styrketräningen prioriteras. När jag får för mig att börja springa igen kan allt komma att ändras.

Träning är inte alltid lustfyllt och jag tror det är vanskligt att försöka hitta något som alltid känns kul. Det är ett smått ouppnåeligt mål och något som gör oss lata och bekväma. Det är inte alltid roligt i ordets egentliga bemärkelse, att träna, men det blir ofta roligt när man väl sätter igång och även om det inte är en jättekul träningsdag har man i alla fall presterat något och utmanat sig själv. Det är något som ger resultat även på andra områden; självbilden och självförtroendet slipas. Regelbunden träning skapar karaktär. Även inom andra områden i livet.

Mitt mål och min aspiration är nu att hjälpa andra att bli av med fett och bli starkare. Det finns för mycket okunskap kring kost och träning i samhället och folk går på en mängd olika dieter utan resultat; det är ett enormt slöseri med tid och hälsa. Om du är intresserad av att gå ner i vikt, få mer muskler och verkligen få resultat för en gångs skull, klicka på fliken ”personlig träning” och fyll i formuläret så ska vi ta tag i saken ordentligt.

Sist bifogar jag två bilder på mig själv för ett antal år sedan och jag själv i nuläget, för att visa på vilka förändringar som är möjliga men relativt enkla medel:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s